Wednesday 10 October 2012

Saya Bangga Menjadi Guru ! +^_^+

          
             Sejak kecil, aku sudah bercita-cita untuk menjadikan seseorang guru. Sekarang, saya sudah lama berkhidmat di SJK(C) Kwang Chien sebagai seorang guru. Perasaan bangga sering wujud di dalam hati saya. Aku memang bangga menjadi seorang guru. Walaupun ramai orang berpendapat bahawa kerja guru adalah senang dan tidak mencabar, namun untuk melaksanakan tugas sebagai seorang guru tidak semudah ungkapan itu. Zaman dah berubah, banyak cabaran yang terpaksa guru lalui. Tapi, ada juga sesetengah manusia yg tidak berpuas hati degan kenyataan di atas. Ada yg cakap, "kerja cikgu senang saja""kerja sikit, cuti banyak" bla bla bla bla...  :X  Kerja seseorang guru bukanlah mudah seperti yang digambarkan kerana............

  1. Semasa pertandingan bola,  guru menjadi PENGADIL!!
  2. Semasa murid ingin menyertai pertanding, guru menjadi JURULATIH!!
  3. Apabila tiba masa RMT, guru menjadi PELAYAN!!
  4. Apabila murid sakit,  guru menjadi DOKTOR!!
  5. Semasa persembahan hari guru, guru menjadi KOMPOSER!!
  6. Semasa baiki kerusi rosak, guru menjadi TUKANG KAYU!!
  7. Semasa murid budak muntah dalam kelas, guru menjadi TUKANG CUCI!!
  8. Semasa murid mencuri, guru menjadi. DETEKTIF!!
  9. Semasa murid membuat persembahan, guru menjadiJURUGAMBAR!!
  10. Semasa perkhemahan, guru menjadi TENTERA!!
  11. Semasa hari Guru, guru menjadi  PENYANYI!!
  12. Semasa gotong royong sekolah, guru menjadi  TUKANG KEBUN!!
  13. Semasa murid bergaduh, guru menjadi  HAKIM MAHKAMAH!!
  14. Semasa murid merentas desa, guru menjadi  POLIS TRAFIK!!
  15. Semasa murid sedih, guru menjadi  PELAWAK!!



       Sekarang, tugas guru bukan setakat mendidik dan membimbing generasi muda lagi, tetapi pelbagai tugas yg dilaksanakan. Hanya guru sendiri yang tahu cabaran dan tanggunjawab yang dipikul. @_@ Huhuhu~  Namun begitu, saya tetap berasa bangga dengan pekerjaan saya kerana mendidik anak bangsa negara merupakan satu kerja yang mulia dan suci agar mereka dapat memperoleh ilmu dan memperkembangkan potensi mereka dengan berkesan. 

1 comment:

Wallace^^ said...

ya lah~ saya tau cikgu ni sibuk saje~~ tapi memang gaji tinggi kan? ^^