Saturday 3 November 2012

Mengenali Panel Maklumat Makanan



·         Saiz hidangan
Saiz hidangan adalah berasaskan jumlah yang biasa kita makan. Jika anda makan dua kali ganda hidangan yang dinyatakan pada label, anda perlu menggandakan semua bilangan dalam bahagian Fakta Pemakanan.

·         Tenaga
Oleh kerana tenaga adalah kiraan kalori, anda perlu memberi perhatian kepada jumlah kalori daripada setiap hidangan. Tanpa lemak tidak bermakna tanpa kalori. Ramuan rendah lemak mungkin mengandungi sama banyak kalori dengan ramuan lemak penuh.

·         Lemak
Jika anda mahu cuba mengurangkan lemak, atau anda hanya ingin memastikan jumlah lemak yang anda makan, anda boleh membandingkan label produk makanan yang berlainan dan pilih produk yang kurang mengandungi lemak dan lemak tepu.
·         Karbohidrat
Karbohidrat boleh diperoleh daripada bijirin penuh, beras, kentang, gula dan sebagainya. Kita bukan sahaja perlu mengawasi jumlah karbohidrat, tetapi juga sumbernya.

·         Vitamin & Zat Galian
Dengan undang-undang makanan yang baru diwartakan di Malaysia, syarikat pengeluar makanan hanya dibenar mengisytiharkan kandungan vitamin & zat galian jika tahap kandungannya adalah sebagaimana yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.

·         Natrium & Kolesterol
Natrium adalah sebahagian daripada garam. Jadi, adalah wajar bagi orang yang mahu mengurangkan pengambilan garam atau menguruskan tekanan darah mencari makanan yang kurang mengandungi natrium.

No comments: