Tuesday 23 October 2012

Perubahan Fizikal Akil Baligh

             Remaja yang memasuki akil baligh akan mengalami perubahan fizikal yang ketara. Oleh itu, remaja akil baligh mesti mengetahui perubahan-perubahan fizikal diri yang bakal dihadapi serta cara-cara menjaga kebersihan diri agar menjauhi diri daripada penyakit serta menunjukkan imej diri yang bersih.

Kesihatan Diri
v  Perubahan fizikal yang dialami oleh remaja:
Perubahan fizikal remaja lelaki dan perempuan mempunyai perbezaan dan persamaan.  Pada peringkat ini, remaja akan mengalami perubahan fizikal seperti ketinggian, berat badan dan juga perwatakan.    

Sumber : Pendidikan Kesihatan Keluarga, Aspek Fizikal, PPK, KPM.


v  Perubahan Fizikal Remaja Lelaki
            Remaja lelaki yang mencapai akil baligh akan mengeluarkan hormon androgen yang dihasilkan oleh testis. Hormon tersebut menggalakkan pembentukan ciri-ciri sekunder bagi remaja lelaki seperti pertumbuhan halus di ketiak dan pubis.  Suara mereka akan berubah menjadi garau dan halkum juga akan jelas kelihatan pada leher. Rangsangan kelenjar pituitari pula menyebabkan perkembangan hormon testosterone yang berfungsi untuk merangsang penghasilan sperma.




v  Perkembangan Fizikal Remaja Perempuan
            Remaja perempuan yang mencapai akil baligh akan mengalami kematangan organ-organ pembiakan dan rembesan hormon estrogen serta progesterone.  hormon tersebut bertugas untuk merangsang pembentukan cirri sekunder bagi remaja perempuan seperti pembesaran payu dara dan punggung menjadi lebih lebar.  Rembesan hormon itu menyebabkan berlakunya haid.




6 comments:

Lucky said...

Apa maksud keluar keputihan

Rajemaha said...

Ia bermaksud white dicharge

pengajaran matematik tahun 1 said...

Masalah yang dihadapi lelaki selepas akil baligh

Unknown said...

Keluar ke putih maksud mau datang haid

Unknown said...

Mau datang haid

Unknown said...

bau tai kaki ya